Reis Sara & Edwin - Zuid/Midden Amerika

In the middle of…

Argentinië Posted on ma, september 29, 2008 23:41:25

Gelukje bij aankomst in Esquel: de minibus naar Parque Nacional de los Alerces vertrok een uurtje later. Ons oorspronkelijk plan om met tas en al naar het park te gaan en daar te overnachten werd ons alleen al snel afgeraden aangezien alles in het park gesloten bleek. Onze eerste kennismaking met laagseizoen in deze streek! Maar vertrouwen op onze buschauf en de tassen in de ¨opslag¨…

Hierna begon een tocht van 2,5 uur in een te gammele bus die ook echt niet harder ging dan de borden langs de weg (40 km/uur). De restaurants en hotels in het park bleken inderdaad gesloten te zijn, dus de señor had gelijk. Onze voorraad water van nul, bleef dus nul. In de bus kregen we van chauf´s vrouwlief de touristische info over het gebied incl. een “wandelkaart” en zo werden we gedropt in het park. Succes he!

De bus zou pas om zeven uur teruggaan, dus we hadden flink wat tijd door te brengen. Het park was schitterend met mooie bergen, meren en prachtige uitzichten. Bovendien bijna helemaal voor ons alleen! Klik hier voor meer foto´s.

Blog Image

Van de señor´s stiptheid kan onze NS nog wat leren, want om stipt kwart voor zeven (keurig volgens de “dienstregeling”) stond hij op de afgesproken plek. Best knap aangezien hij al vier uur onderweg was door bergachtig gebied en op onverharde weg…

Terug in Esquel op zoek naar een hostel. Een ouder echtpaar met een paar hosteria´s in de achtertuin verwelkomte ons met ¡¡Hola, mis amigos!! Tja, toen was het snel geregeld. Pizaatje happen en op een oor…

Lekker bussen!

Argentinië Posted on ma, september 29, 2008 23:11:01

Gisterochtend kwamen we aan in Esquel, een rustig plaatsje tegen de grens met Chili. Voorafgegaan door een typische busreis in Argentinie:

Omdat je een afstand van 660 km overbrugd door eindeloze vlakten steppe (pampa´s) denk je de nachtbus te nemen zodat je slaapt en tijd wint. Om 21.00 vetrek je. Om 22. 00 stapt er een dronken *figuur in die vervolgens ruim 6 uur in je oor tettert (tegen zichzelf uiteraard..). Om 23.30 gaat het licht uit. Relaxed denk je, slapen. Om 23.31 gaat de film aan. Actiefilm uiteraard, met het geluid op 10 en een spaans nagesynchroniseerde Bond. Yesss!

Sara vond het natuurlijk weer te koud in de bus. En aangezien de eerste slaapzak al in Bahia Blanca was achtergelaten, lag de nieuwe deze keer veilig in het ruim. ¿Pocito mas calor, por favor? Vervolgens werd het snikheet en ritste edwin bijna zijn pijpen van z´n broek vanwege deze tropische temperatuur.

02.00: Na een fijne martelscene is de film afgelopen. En gaat de verwarming uit… Lekker slapen bij 5 graden.

06.00: aankomst in Esquel waar het vriest. Lekker wakker worden!!

Walvissen

Argentinië Posted on ma, september 29, 2008 22:51:21

Na Sierra de la Ventana kwamen we vorige week dinsdag aan in Puerto Madryn. We verwachten een ijzige wind aan te treffen aangezien we al flink zuidwaarts waren, maar toen we uit onze “comfortabele” bus stapten bleek het heerlijk weer te zijn en na een hele zoektocht vonden we een hostel met een tuin! Lange broek uit dus en korte broek aan! Puerto Madryn ligt aan zee, maar helaas niet zoals in Den Haag overladen met strandtenten, dus dan maar een biertje op straat (hier geen alcoholverbod zoals in Scheveningen…) Blog Image

De volgende dag zijn we erg actief bezig geweest door twee mountainbikes te huren en per fiets naar Playa Doradilla, 20 kilometer verderop, te fietsen om walvissen van dichtbij te zien want daar staat Puerto Madryn om bekend. Op een bepaald moment hoorden we een spuitend geluid en hoorden we klappen op het water en toen we daarna met de fiets aan de hand richting de zee gingen, konden we een heleboel walvissen zien liggen. Was echt heel bijzonder om te zien want er waren niet heel veel mensen en die enorme walvissen zwommen recht voor ons! Soms kwamen ze even uit het water om naar beneden te duiken waarbij ze met hun staart uit het water kwamen of om water te spuiten. Heel bijzonder om dit van zo dichtbij mee te maken!

Blog Image

We hebben vanuit Puerto Madryn ook nog een tocht gemaakt naar Peninsula Valdes, een schiereiland in de buurt. Onze gids was nogal enthousiast en zat de hele reis op het puntje van z´n stoel om voor ons allerlei bijzondere dieren te spotten. Erg gaaf! Ook hebben we een pinguin kolonie bezocht en zagen we hele hordes zeeleeuwen en elephant seals.

Afsluitend hebben we een boottocht gemaakt om van dichtbij walvissen te zien. In het begin kregen we flashbacks naar onze Cruz del Condor tour van vorig jaar (waar ons condors waren beloofd, maar waar we alles behalve zagen…). Maar dit was wel echt gaaf!! Vlak voor ons sprongen walvissen en je kon ze soms bijna aanraken (niet aan te raden overigens…). Klik hier voor meer foto´s.